Hafta sonu yaptığım regülatör ayarlama çalışmasının fotoğraflarını paylaşmak istedim. Öncelikle tüfeğin kundağını ve tüpünü tüfekten ayırıyoruz. Sonra mekanik kısmı pnömatik kısma bağlayan 2 vidayı tetiği sökmeden gevşetiyoruz. Vidalar yerinde kalıyor. Pnömatik kısım mekanik kısımdan ayrılıyor.
[Resim Engellendi: http://l1304.hizliresim.com/18/h/m38q1.jpg]
Daha sonra isteğe bağlı olarak valf kapağını söküp kapak o ringini, pellet probu o ringini ve namlu o ringini bu kademede değiştiriyoruz. Regülatörün içindeki parçalara ulaşabilmek için bu kapağı sökmek gerekiyor. İşlemlere başlamadan önce altınıza açık renk bir örtü sermeniz düşürebileceğiniz parçaları kaybetmeden bulmanıza yardımcı olur.
[Resim Engellendi: http://l1304.hizliresim.com/18/h/m38s6.jpg]
[Resim Engellendi: http://l1304.hizliresim.com/18/h/m38tm.jpg]
[Resim Engellendi: http://l1304.hizliresim.com/18/h/m38ud.jpg]
Sonra regülatör kısmının kapağını söküyoruz. Eğer regülatör ayarı için gerekli olan alt porta vidalanan manometreye sahip değilseniz kapağı açmanızı tavsiye etmem. Açacak olursanız kapağın derinliğini ve kaç turda söküldüğünü mutlaka not alın.
[Resim Engellendi: http://l1304.hizliresim.com/18/h/m38uq.jpg]
Şimdi içerideki yayların dökülmemesi ve sırasının karışmaması için metal orta kısma denk bir çubuğu yayların ortasına getirip mekanizmayı ters çevirmek suretiyle yayları dağıtmadan çıkartıyoruz. Dikkat bu yaylardan birini kaybeder ya da sırasını değiştirirseniz yenisini temin etmeniz ve ayar tutturabilmeniz çok zordur.
[Resim Engellendi: http://l1304.hizliresim.com/18/h/m38wv.jpg]
Sıralamayı karıştırır ya da düşürürseniz resimdeki gibi sıralayın. (FAC silahlar için) sıralama : (())(())(())(()) şeklindedir. Sıralamayı değiştirirseniz regülatör ayarını tutturamayabilir yaylara zarar verebilirsiniz.
Yaylar çıkınca bir kargaburun vasıtasıyla nazikçe regülatör pistonunu yerinden çıkartın.
[Resim Engellendi: http://l1304.hizliresim.com/18/h/m38yf.jpg]
O ringini değiştirin ve uygun yağlayıcı (mesela molykote 33) ile yağlayın. Sakın petrol türevli bir yağ , gres, makine yağı vs kullanmayın. (Patlama tehlikesi)
İç kısımları pamuklu hav bırakmayan bir bezi ince bir çubuğa dolayıp temizleyin. İç kısımları çizmemeye özen gösterin.
[Resim Engellendi: http://l1304.hizliresim.com/18/h/m38zv.jpg]
Şimdi işlemleri tersinden uygulayıp regülatör bakımını tamamlıyoruz. Aslında ön kısımda da parçalar var fakat ben o kısımların açılmasını uygun bulmuyorum. Çok acil durum kaçak vs durumunda uygun lokma anahtarlarla açılıp servis görmesi gerekli olduğundan hasar verme ihtimali yüksek. Eğer illa açılması gerekirse bana ulaşın.
Daha sonra resimde gördüğünüz gövdenin altında duran 4 adet torx alyanın ortasında 5. olarak ortada duran setuskur vidayı uygun ölçüde alyanla söküyoruz. Dikkat altında çelik bir bilye var, kaybetmeyin. Bazen kendiliğinden düşen bu bilye bazen çıkmamakta direnebiliyor. Bu durumda alyen setuskuru söküp bilyayı görür vaziyette tam altına güçlü bir mıknatıs tutuyoruz. Yine de çıkmazsa kaba kuvvete başvurmuyoruz. Benim tekniğim altına mıknatıs tutarken hava tüpünü gövdeye vidalamak. Bilye anında fırlayıp mıknatısa yapışacak. Tüpü hemen geri gevşetin. Korkmayın tehlike yaratacak bir durum yok.
[Resim Engellendi: http://j1304.hizliresim.com/18/h/m390n.jpg]
Daha sonra elimizde mevcut olan metrik 6X1mm uçlu diğer tarafına manometre bağlı parçayı bilyenin çıktığı yere vidalıyoruz. Çok sıkmadan elle çeviriyoruz. Yeni tip HW lerde topun altında ince bir o ring var, eskilerde yok, gerekli de değil. Vidaladığımız parçaya bir iki tur ince teflon sarıp kaçak engellenebiliyor. Manometre sıkıca bağlandıktan sonra tüpü 200 bar dolu vaziyette (bu kısım önemli, basınç düşük olursa ayar yapamazsınız) gövdeye vidaladığımız anda eğer kaçak yaptırmadıysanız manometre regülatör basıncını gösterecek. Resimdeki gibi regülatör ayar kapağına uyan bir alyen vida ile basıncı görerek ayarlıyoruz. Yükselirken hızlı yükselen ibre basınç düşürürken aynı istekliliği göstermiyor. Bu yüzden ayarı düşürünce tüpü gevşetip havanın salınmasını sağlamak ve tüpü yeniden vidalamak gerekebilir. Ben ayarı düşük başlayıp küçük kademelerle yükseltmeyi daha uygun buluyorum.
[Resim Engellendi: http://j1304.hizliresim.com/18/h/m392r.jpg]
Ayarımız bitince önce tüpü söküyoruz. Manometreyi söküp bilyayı yerine koyuyoruz ve vidasını sıkıca vidalıyoruz. Geçmiş olsun
O ring değiştirmek istemeyenler baştaki adımları atlayabilirler. Kapak sökülürse o ring değişimi şarttır. Yoksa kaçak yapar.
Orjinal tüfeklerde regülatör basıncının 140 barlara kadar olabildiğini gördüm. Tüpün üzerindeki sarı bölgeye göre FAC silahların basıncı 110-120 bar civarında olması gerek. Namlu boyu ve tüfeğin gücüne göre farklı basınçlar mevcut. 12lb/ft silahların regülatör basıncı 90 bar.
O ring ölçülerini daha sonra ekleyeceğim.