daha önce başka bir sitede musti_86 adında açmıştım topici .ama elimiz artık buraya alıştı.tekrardan paylaşımlı güzel bir model için tecrübesi olan arkadaşlarla devam ettirelim diyorum.
yaylı silahlar; potansiyel enerjiyi istenilen noktada kinetk enerjiye çeviren silahlardır.burda önemli nokta silaha harcadığımız gücün en verimli şekilde 0 hataya yakın pellete yüklenmiş enerji olarak düşünelim. buradaki enerji dönüşümü % liğini silah imalatcısının başarısı olarak değerlendirelim.buna göre şöyle olsaydı en verimli olur lardan sıradan başlayalım.performans açısından düşünerek,
1- piston gömleği ; iç yüzeyinin tıpkı hidrolik iş makinalarındaki pürüzsüz ve parlak olması. ( sürtünme ve gaz kaçağını minimuma indirecek ).transfer deliğinin tam ortada ,ve o kısmın kubbe oyuğu şeklinde olması . bu şekilde olursa ,şiddetle tahilye olacak olan hava türbolans yapmadan dik açıda en kısa zamanda terk eder.
2-namlu ; pellet giriş noktasıından başlarsak , sıfır yiv noktası kalınlığından başlayarak yivlenme önce düz gidecek,artan oranda yivlenmeye başlayıp namlu son noktasında nihayet bulacak. mevcut şekilde ise arabayı kaldırırken patinaj çektirerek kaldırmaya benzer.bu şekilde olursa ,ivmelenme ile dönüş hızı kazanacağından pellet etekleri tıraşlanmadan ve tıraşlanmaya harcanacak enerji hareket enerjisine dönüşür ayrıca gaz kaçağıda önlenmiş olur.yiv ler dik açılı değil şevli olmalıdır. pelletin tam yapışması açısından.ayrıca fabrikasyon rodajı tamamlanmış veya leblenmiş olmalıdır. namlu uzunluğuda çok önemlidir. hava ittirme gücünün bittiği noktada namlu da bitmelidir. mesela tek domuz kurşunu atan 12 clb silahlarda mermi hızını alma noktası 45 cm dir.gerisi saçmaların düzenli gitmesi içindir.böylelikle maximum hız kazanmış olur.
3-piston ; piston tıpkı çekiç gibi görev görür.masanın üzerindeki cevizi balyozla kırarsanız masada gider. piston ağırlığı yay sertliği ve uzunluğuna bağlı olarak ağırlığı hesaplanırsa sarsıntı denen olay olmaz. hw lerdeki gibi.hafif pistonda puflama,ağır pistonda tepme olur. piston ideal ağırlıkta ve teflon kaplama gibi sürtünmeyi en aza indirecek yapıda olmalıdır. dizel enjektörlerin pistonu gibi.
4-keçe ; keçe tam kapandığında piston gömleği ile keçe arasında mutlak sıfır noktasında hava kalmalıdır.torna işçiliği burda konuşur . kubbe şeklinde olacak pistonun sekmanlarıda motorlardaki gibi olursa nerdeyse sonsuz ömre sahip olur.arada bir damla yağ bile çok gelir.sekman açıkları kubbe başlangıçında ve uç noktalarında asgari açık olmalıdır.
5-yay ; pistonun arka kısmına piston gömleğine değmeyecek şekilde pistondan az daha küçük çapta kalın sargı olup teli kalın yay olmalıdır. kurulduğunda yaylar birbirine yapışmamalıdır. kalın sargı ve değme olmazsa yay yorulması olayı olmayacaktır. yaylılarda en büyük sorun budur bence. çeliğini çok kalite yapıyorlar bu sefer kırılmalar yaşanıyor. diğer türlüde kısa zamanda yorulup laçka oluyor.
6-tetik; piston tutma tırnağı değil oval tırnak olmalı ,bilyalı tutma sistemi olmalıdır. g-3 lerin sürgü mekanızmasındaki sisteme benzer bir düzen.tırnaklı olması zamanla mutlaka aşınma sorunu olacaktır.tuttuğu gücü hesaplanırsa bunu tutacak metal ancak titanyum gibi bir maden kullanılması gerekir.hassas tetik ayarlı modifiye modeller zaten satılıyor. ama konu performans üzerine.tetik basmayla namlu arası çıkış zamanı asgari olması hareketli hedefler için önemlidir.
namluda orta noktada olacağından yandan kurma yada alttan kurma modeller için konuşulmuş oluyor.amaç büyük enerji yükleyip ,aynı enerjiyi pellette kinetik enerji olarak görmek. bu şekil bir hesaplama yapılsa kalite eminim çıkacaktır. tam bir fizik işi. kurmada harcanan joule, pellet joule .